Wednesday, April 24, 2013

Misteri Puaka XL: Gagging Action Party Election Fiasco

Berbulan2 misteri puaka XL telah menhantui segerombolan TaliBengs di alam maya.

Sok set sok set....panas bontot nak menghadapi masyarakat.....

Hari ini saya ingin mengulangi beberapa pertanyaan yang telah saya kemukakan tempoh hari kepada beberapa TaliBengs Talibengs terkait.



Persoalan yang teramatlah mudah untuk di jawap, akan tetapi sampai tanggal 23 April masih belum ada khabar berita....

Apakah yang harus di lakukan oleh Seorang rakyat yang penuh dengan perasaan ingin tahu terkait isu tersebut...

Garu telur?

Korek hidung?

Atau apakah dia harus mengeledah alam maya untuk mencari beberapa tanda2 yang mungkin akan menjawap persoalan tersebut....



Persoalan Pertama:

Apakah pengundian CEC dilakukan secara electronik atau tidak?

Jawapan congak2

Jelas kelihatan TaliBengs beratur rame rame nak mengundi (here)

Tak nampak pun apa2 alat electronic untuk mengundi , hanya kertas undi dan  pen sahaja (here)

Maka seperti yang Saudara Saudari melihat di atas, proses pengundian Parti Cina Bukit tersebut masih kuno dan menggunakan kertas yang dihasilkan dari pemotongan pohon pohon hijau di Bumi kita...

Persoalan Kedua

Kita harus bertanya kepada mereka, bagaimanakah semua kertas undi itu di hitung?

Apakah ianya terbang mengikut teko ajaib Ayah Pin langsung terus masuk kedalam Excel Worksheet?

Mungkin Abutoh Ibrahim boleh membantu kita....

Jawapan yang paling masuk akal adalah ada beberapa orang yang telah di tugaskan sebagai tukang kira kertas undi dan proses ini akan di pantau oleh "pihak berkecuali"

Dan proses pengiraan ini pasti akan menjumlahkan semua perkiraan di atas kertas dan akan di tanda tangani oleh yang bertanggung jawap terhadap peti undi tersebut.

Seterusnya untuk menjumlah semua peti undi sudah pasti akan di kumpulkan semua hasil perhitungan dari setiap peti undi dan hasilnya akan dijumlahkan dan akan di pantau agar tiada isu salah hitung...bukankah begitu...

Jadi segala sandiwara yang mengatakan bahawa telah terjadi sesuatu "technical glitch" sampai kena letak jawatan adalah tidak munasabah (sini)

Paling kapchai proses penghitungan undian seharusnya seperti gambarah di bawah




Langkah tergambar di atas adalah ilham saya sendiri, sy tidak mengerti bagaimana Parti TaliBengs tersebut menghitung kertas undian sampai boleh terselit seekor Cina Muaalaf mengaku Melayu sebagai salah seorang calon dengan undian 20 teratas.

Sungguh ajaib......

Cuba para TaliBengs fikirkan, apakah masuk akal copy paste error boleh terjadi tanpa di sedari?

Tapi apakan daya ini adalah Parti yang dengan bangga mendabik dada terhadap "hasil" kerja yang tidak seberapa

Lihat aja "infographic" mereka

Kerajaan Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat hanya menggunakan masa 3 tahun saja, lebih 95% hutang yang ditinggalkan Barisan Nasional berjaya dilangsaikan daripada RM600.5 juta ke RM29.7 juta. Pencapaian kerajaan Pakatan Rakyat ini adalah paling cemerlang antara semua negeri di Malaysia. Ia juga telah diiktiraf di dalam laporan Ketua Audit Negara pada tahun 2011. Penurunan hutang ini merupakan hasil kecekapan pentadbiran kerajaan Pulau Pinang Pakatan Rakyat yang mengamalkan slogan Cekap, Akauntibel dan Telus (CAT) “Rakyat jangan risau lagi tentang hutang kerajaan negeri yang dulunya begitu banyak tetapi hasil daripada jimat cermat dalam urus tadbir, kita berjaya membayar balik pinjaman kepada kerajaan pusat. Semua ini berpunca daripada amalan bersih dengan tidak mengamalkan rasuah, kata Ketua Menteri Lim Guan Eng. (here)

Sungguh cekap dan telus pentadbiran mereka.

Apakah mereka lupa untuk memberitahu kepada Rakyat bahawa Kerajaan BN telah megambil keputusan pada tahun 2006 untuk TIDAK MEMBAYAR Hutang Kerajaan negeri terkait Projek Bekalan Air kerana menunggu isu penyelesaian pengambilalih pengurusan bekalan air SEMUA NEGERI oleh Kerajaan Persekutuan melalui Penubuhan Suruhanjaya Pekhidmatan Air Negara. (Baca di sini sekiranya mata anda belum sepet kena nasi kangkang Cina Bukit)

Para TaliBengs sekalian mari lah mari kita berdiskusi untuk benar benar mengetahui apakah kehebatan Kerajaan Pulau Pinang di bawak telunjuk Cina Kaki Kencing tangan berpeluh melikit macam baru lepas makan babi salai.

Dan sekiranya para TaliBengs sekalian ingin tahu bagaimanakah kerajaan negeri lain melunaskan hutang terkait Bekalan Air silalah baca di sini 

Semoga Bermenafaat




Minds are like parachutes; they work best when open. -Lord Thomas Dewer